خانه و آشپزخانه

مضرات بازسازی ظروف گرانیتی


امروزه ظروف گرانیتی پایه ثابت بسیاری از آشپزخانه ها هستند. به کارگیری از این ظروف به دلیل نچسب بودن، انجام کار پخت و پز را تسهیل می نمایند. قابلمه ها و ظرف های گرانیتی اگر چه طول عمر بیشتری نسبت به ظروف تفلون و چدن دارند اما استفاده از آنها بازه زمانی مشخصی دارد و مادام العمر نیست. این ظرف ها نیز مانند همه لوازم دیگر موجود در آشپزخانه، به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهند.
چنانچه سطح تخریب پوشش داخلی بسیار وسیع باشد، غذا به جداره ظرف خواهد چسبید. در نتیجه هم پختن غذا و هم نظافت ظرف دشوار خواهد شد. به علاوه استفاده از ظروف آسیب دیده برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است و به کارگیری آنها توصیه نمی شود.
گاهی آسیب دیدگی جداره ظرف در حد چند خط کوچک و بسیار جزئی است. در این حالت مشکل عمده ای برای انجام پخت و پز و شستشو به وجود نمی آید؛ اما اگر این آسیب دیدگی ها بیشتر شد راهکار چیست ؟ برای حفظ سلامت و آسایش خانواده در این حالت می توان ظروف قدیمی را با ظرف های جدید جایگزین کرده و یا ظرف ها را برای انجام بازسازی به مراکز مربوطه سپرد. ترمیم ظروف آسیب دیده هزینه کمتری را به خانواده تحمیل می کند اما آیا این کار از منظر سلامت و تندرستی، مفید است یا مضر؟

نحوه بازسازی ظروف گرانیتی

برای انجام این کار، ابتدا پوشش سطح خارجی و داخلی ظرف به طور کامل جدا می شود. آنچه پس از انجام این مرحله حاصل می شود، هسته مرکزی ظرف است که از جنس آلومینیوم می باشد. لازم است برای حذف لایه پوشاننده کاملا دقت شود و از جدا شدن تمامی ذرات اطمینان حاصل گردد. باقی ماندن پوشش گرانیتی قدیمی، می تواند کل فرآیند را تحت تاثیر قرار دهد و نتیجه کار را از نظر کیفی تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض بازسازی ظروف گرانیتی

بازسازی ظروف عمدتا توسط کارگاه های کوچک انجام می شود زیرا این کار مطابق با استاندارد های سازمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  نمی باشد و شرکت های معتبر و بزرگ که دارای تاییدیه استاندارد وزارت بهداشت و پروانه بهره برداری می باشند ، بازسازی ظروف کهنه را انجام نمی دهند و برای تولیدات خود باید از مواد اولیه کاملا نو استفاده کنند

در نتیجه برای صرفه جویی و کمتر شدن هزینه خانواده ظروف کهنه را بازسازی نکنید زیرا مواد استفاده شده در بازسازی ظروف مورد تائید سازمان بهداشت نیست و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام نمی شود  سلامتی شما و اعضای خانواده را به خطر می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *