خانه و آشپزخانه

راهنمای انتخاب سایز قابلمه

قابلمه‌ها اصلی‌ترین ظروف پخت و پز در خانه محسوب می‌شوند و همه ما تقریبا هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. انتخاب قابلمه مناسب زوایای مختلفی دارد، چرا که هنگام خرید قابلمه باید به جنس، ضخامت و نوع پوشش داخلی قابلمه توجه کرد. اما شاید مهم‌ترین ویژگی قابلمه و اولین موردی که در هنگام خرید قابلمه مناسب به آن فکر می‌کنیم، سایز قابلمه باشد. قابلمه‌ها در سایز‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و انتخاب سایز قابلمه نه تنها در میزان غذایی که می‌توان در آن‌ها پخت موثر است، بلکه تا حد زیادی روی کیفیت غذای پخته شده نیز تاثیر خواهد داشت. در این مقاله از وبلاگ فروشگاه صنعت مارکتینگ بخشی راهنمای کامل سایز قابلمه را برایتان آماده کرده‌ایم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای سایزبندی قابلمه

می‌توان گفت سایز قابلمه از بقیه ویژگی‌های آن تنوع بیشتری دارد، برای همین پیش از خرید قابلمه باید اطلاعات مناسبی در مورد جدول سایز قابلمه بدست آورد. بدون داشتن چنین اطلاعاتی، ممکن است قابلمه خریداری شده یا برای تعداد نفرات مورد نظر کوچک باشد و یا بیش از اندازه بزرگ. این موضوع به‌ویژه برای نوعروسان و افرادی که به تازگی زندگی مستقل خود را آغاز کرده‌اند مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

قابلمه‌های سایز کوچک و متوسط، مناسب برای استفاده روزمره

قابلمه سایز ۱۲ و ۱۴ برای ۱ نفر
قابلمه سایز ۱۶ برای ۱ تا ۲ نفر
قابلمه سایز ۱۸ برای ۲ تا ۳ نفر
قابلمه سایز ۲۰ برای ۳ تا ۴ نفر
قابلمه سایز ۲۲ برای ۳ تا ۵ نفر
قابلمه سایز ۲۴ برای ۴ تا ۶ نفر

همانطور که می‌بینید سایز قابلمه هایی که دربالا ذکر شد، جهت پخت غذا برای تعداد کم به کار می‌روند. این قابلمه‌ها برای یک خانواده معمولی کارایی لازم را خواهند داشت. مثلا قابلمه ۲۴ یک سایز معمول برای استفاده‌های روزانه است و از قابلمه سایز ۱۶ یا ۱۸ نیز می‌توانید برای پخت خورشت استفاده کنید، اما موقعیت‌هایی هم هستند که سایزهای گفته شده در بالا جوابگوی نیاز شما نخواهند بود، برای همین به قابلمه‌هایی با سایز بالاتر نیاز خواهید داشت.

قابلمه بزرگ برای مهمانی ها

قابلمه سایز ۲۶ برای ۵ تا ۷ نفر
قابلمه سایز ۲۸ برای ۶ تا ۸ نفر
قابلمه سایز ۳۰ برای ۷ تا ۹ نفر
قابلمه سایز ۳۲ برای ۸ تا ۱۰ نفر

این قابلمه‌ها را می‌توانید جهت پخت غذا برای یک جمع دوستانه و یا یک میهمانی معمولی به کار ببرید.
گاهی نیز تعداد میهمانان بیشتر است، مثلا قرار است خانواده خود و همسرتان را به میهمانی دعوت کنید و یا قصد پختن غذا برای افراد حاضر در یک مراسم با جمعیت معمولی را دارید. برای چنین شرایطی باید به فکر استفاده از قابلمه‌های بزرگ‌تر باشد. سایز قابلمه‌های بزرگ را در ادامه می‌بینید:

سایز قابلمه مناسب برای مهمانی پر جمعیت

قابلمه سایز ۳۴ برای ۱۰ تا ۱۳ نفر
قابلمه سایز ۳۶ برای ۱۳ تا ۱۶ نفر
قابلمه سایز ۳۸ برای ۱۶ تا ۲۰ نفر
قابلمه سایز  برای ۲۰ تا ۲۳ نفر

برای مراسم‌های بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر نیز باید از سایز قابلمه های زیر استفاده کنید

قابلمه مناسب برای مراسم ها

قابلمه سایز ۴۲ برای ۲۲ تا ۲۵ نفر
قابلمه سایز ۴۴ برای ۲۵ تا ۲۸ نفر
قابلمه سایز ۴۶ برای ۲۸ تا ۳۲ نفر
قابلمه سایز ۴۸ برای ۳۲ تا ۳۵ نفر
قابلمه سایز ۵۰ برای ۳۵ تا ۳۸ نفر
قابلمه سایز ۵۲ برای ۳۸ تا ۴۰ نفر

چند نکته در مورد خرید قابلمه و استفاده از آن

  •  بهتر است در کنار خرید قابلمه های سایز ۱۲ تا ۲۴، دو قابلمه بزرگتر مثلا سایزهای ۲۸ و ۳۲ نیز در برای موقعیت‌های پیشبینی نشده در خانه داشته باشید
  • پخت برنج در قابلمه توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. دم کشیدن برنج نیازمند وجود فضای خالی بین دانه‌های برنج است، برای همین اگر مقدار زیادی برنج را با فشار در قابلمه کوچک جای دهید، برنج شما به خوبی دم نمی‌کشد.
  • در کنار توجه به سایز مناسب قابلمه، انتخاب اندازه شعله اجاق نیز در کیفیت پخت تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این تناسب بین سایز شعله و اندازه قابلمه در جلوگیری از هدررفت انرژی موثر است.

 

راهنمای انتخاب سایز قابلمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *