خانه و آشپزخانه

قابلمه گرانیتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا و معایب قابلمه گرانیتی چیست؟ آیا قصد خرید این قابلمه‌‌ها را دارید؟ همانطور که می‌دانید قابلمه‌ها از ظروف مهم و کاربردی در هرآشپزخانه هستند که در طول روز از آن‌ها برای پخت وپز انواع غذا استفاده می‌کنیم. در گذشته، ظروف مسی طرفداران زیادی داشت و برای پخت انواع غذا از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند، چرا که گفته می‌شد این قابلمه‌ها خاصیت‌های فراوانی دارند، اما امروزه این ادعا رد شده است. در نتیجه مردم به دلیل شستشوی سخت مس، با گذشت زمان به دنبال ظروف نچسب جدیدی برای جایگزینی با ظروف فولادی و سنتی هستند.

ما دراین مقاله به بررسی مزایا و معایب قابلمه‌های گرانیتی به عنوان یکی از انواع ظروف نچسپ می‌پردازیم و فرق قابلمه‌های گرانیتی با چدن، تفلون و سرامیک را برای شما شرح دهیم؛

ویژگی‌های قابلمه گرانیتی

ویژگی‌های قابلمه گرانیتی

بر خلاف مطلبی که برخی برای معرفی قابلمه یا تابه و دیگر ظروف گرانیتی مطرح می کنند، قابلمه گرانیتی هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت ندارد. لازم است توضیح دهیم که گرانیت، نوعی سنگ در طبیعت است و تنها به دلیل ظاهر کشابهی که این پوشش با این سنگ دارد نام گرانیت برایش انتخاب شده و اظهارات برخی مغازه داران و تولیدکنندگان تنها جنبه ی تجاری دارد و اطلاعات کاملا غلطی را در اختیار مشتری می گذارند.

 

 

مزایای قابلمه گرانیتی

  • به تازگی ظروف گرانیتی به عنوان پیشرو درعرصه ظروف نچسب ظهور کرده اند. به دلیل کیفیت بالا، این قابلمه‌ها نسبت به انواع دیگر قابلمه قیمت بالاتری دارند.

  • مقاومند: یک مزیت قابلمه گرانیتی داشتن دوام و مقاومت بالاست. اگر از آن‌ها به درستی استفاده و مواظبت کنید به نسل بعدیتان نیز منتقل می‌شوند.

  • وزن سنگینی ندارند: افرادی که از مشکلات مچ دست رنج می‌برند، مانند افراد مسن، طرفدار این قابلمه‌ها هستند.

  • زنگ نمی زند: نگران خشک کردن قابلمه گرانیت خود بعد از شستشو نباشید زیرا زنگ نمی زند و می‌تواند مدت زمان زیادی به شما خدمت کند.

  • سالم است: روکش گرانیتی بی اثر است و به غذاهای اسیدی واکنش نشان نمی دهد. به همین دلیل جزء سالم ترین ظروف برای آشپزی هستند.

  • سطح صاف و براق این قابلمه‌ها، باعث شده که بسیار آسان تمیز شوند.

  • حرارت کم: به حرارت پایینی برای پخت غذا نیاز دارند که از لحاظ هزینه و انرژی، استفاده از قابلمه گرانیت را بسیار به صرفه کرده است.

  • رسانا بودن: رساناهای خوبی هستند و حرارت را به طور یکسان هدایت و پخش می‌کنند، در نتیجه احتمال سوختن غذا کم می‌شود. هسته داخلی قابلمه به سرعت گرم شده و گرما را حفظ می‌کند تا زمان پخت کاهش یابد و به شما امکان راحت آشپزی کردن را برای غذاهایی همانند آش، سوپ، انواع سرخ کردنی‌ها،  خوراک‌ها و… را می دهد.

با توجه به مزایای قابلمه گرانیتی، می‌توان گفت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پخت و پز طولانی، قابلمه‌های گرانیتی هستند.بسیاری از مردم، به دلیل ظاهر جذاب و زیبای این ظروف از آن‌ها لذت می‌برند. این قابلمه‌ها تقریبا با دکور هر آشپزخانه ای مطابقت دارند.

در قابلمه‌های گرانیتی عطر و طعم غذا حفظ می‌شود. همچنین می‌توان از این ظروف برای پخت غذا در فر هم استفاده کرد. گرانیت یک ماده سازگار با محیط زیست است که از همه روش‌های استخراج و مدیریت آلودگی محیط زیست، پشتیبانی می‌کند.

معایب قابلمه‌های گرانیتی

در کنار مزایای قابلمه گرانیتی باید به معایب این قابلمه‌ها نیز اشاره کنیم که عبارتند از:

  • برخی از تولیدکنندگان، ظروف گرانیتی را بسیار ارزان تولید می‌کنند که اغلب آنها نازک بوده و همانند همتایان گرانقیمت خود، گرما را به طور موثر حفظ نمی کنند.

  • استفاده از قاشق فلزی هنگام پخت غذا، باعث خراشیدگی و جدا شدن روکش لعابی قابلمه‌های گرانیتی می‌شود.

  • از نظر ظاهری طرح‌های محدودی دارند و بسیار شبیه به هم هستند.

  • نکات لازم در نگهداری از قابلمه‌های گرانیتی

    از وسایل و قاشق‌های فلزی و استیل که به روکش قابلمه‌ها آسیب می‌رساند، استفاده نکنید.

    برای ماندگاری بیشتر، بهتر است قبل از روی حرارت قرار دادن قابلمه، مقداری روغن درون آن بریزید.

    از شعله مناسب استفاده کنید.

    به مدت طولانی غذا را در قابلمه نگهداری نکنید.

    گذاشتن این ظروف در یخچال باعث آسیب رسیدن به قابلمه، در زمان گرم کردن دوباره غذا می‌شود.

    مواد غذایی اگر به مدت زیادی درون ظروف بمانند باعث از بین رفتن روکش قابلمه‌ها می‌شوند پس بعد از هر بار استفاده آن‌ها را بشویید.

    بر روی قابلمه داغ، در هنگام شستشو آب سرد نریزید.

    هرگز این ظروف را داخل فریزر قرار ندهید.

    سعی کنید آنها را داخل ظرف شویی نگذارید.

    از مواد شوینده پودری برای شست و شو آنها استفاده نکنید.

    وقتی برای اولین بار از قابلمه‌های نچسپ استفاده می‌کنید، آن‌ها را با یک اسفنج نرم بشویید و خشک نمایید. سپس بر روی حرارت خیلی کم گذاشته، کمی روغن درون آن بریزید و بگردانید تا درون ظرف آغشته به روغن شود و در پایان دوباره قابلمه را بشویید، حال دیگر قابلمه آماده استفاده شدن است.

     

مقایسه قابلمه گرانیتی با ظروف سرامیکی، چدن و تفلون

ما در این مقاله، تقریبا ویژگی‌های مختلف قابلمه‌ها را ارزیابی می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم قضاوت درستی در مورد ظروف گرانیتی در مقابل ظروف سرامیکی، چدنی، تفلون و اینکه کدام بهتر از دیگری است داشته باشیم.

مقایسه قابلمه چدن و گرانیت

چدن ترکیبی از آهن، کربن و سیلیسیم است. می‌توان گفت چدن همان آهن است بنابراین بهتر است برای اطمینان از اصل بودن قابلمه چدنی هنگام خرید، حتما یک آهن ربا همراه خود ببرید.

در صورتی که ضربه محکم به قابلمه‌های چدنی وارد شود ممکن است آسیب دیده یا شکسته شوند.

برخی از قابلمه‌های چدن، روکشی از جنس تفلون دارند.

قیمت ظروف چدنی بسیار زیاد است، اما ظروف گرانیتی به نسبت کیفیت و مدرن بودن قیمت پایین تری دارند.

وزن ظروف گرانیتی بسیار کم تر از ظروف چدنی است.

قابلمه چدن پس از شست و شو باید حتما خشک شوند. قابلمه‌های چدنی دارای لعاب، زنگ نمی زنند. اما چدن بدون لعاب را باید حتما روغن کاری کنید تا از زنگ زدگی آن جلوگیری نمایید. با این وجود به علت نداشتن روکش و نمایان بودن آلیاژ آهن به مرور زمان، دچار زنگ زدگی می‌شوند.

چدن اگر لعاب کاری نشود، طعم و مزه غذا را تغییر می‌دهد، زیرا به غذاهای قلیایی و اسیدی واکنش نشان می‌دهد.

چسپندگی در ظروف چدنی بسیار بیشتر از گرانیتی است.

مقایسه قابلمه تفلون و گرانیت

تفلون یک ماده شیمیایی مصنوعی است که از اتم‌های کربن و فلورین تشکیل شده است. اولین بار در سال 1930 ساخته شد و سطحی غیر واکنشی، نچسپ و تقریبا بدون اصطکاک را ایجاد کرد.

سطح قابلمه‌های تفلون به راحتی تمیز می‌شود و به روغن یا کره کمی احتیاج دارد.

قابلمه‌های تفلون دارای یک ترکیب ایمن و پایدار هستند، با این حال، در دمای بالاتر از 570 درجه فارنهایت، پوشش‌های تفلون شروع به تجزیه می‌کنند و موجب آزاد شدن مواد شیمیایی سمی در هوا می‌شوند. این دود‌ها که به آن بخار پلیمری می‌گویند می‌توانند باعث علائم موقتی شبیه آنفولانزا شوند.

ظروف تفلون به راحتی خراشیده می‌شوند.

از دیگر معایب این قابلمه‌ها، می‌توان به مناسب نبودن آنها برای پخت غذای کودک اشاره کرد.

مقایسه قابلمه سرامیکی و گرانیتی

در ساخت ظروف سرامیکی از سرامیک استفاده نشده است. در واقع قابلمه‌های سرامیکی را از فلز تهیه می‌کنند. ویژگی مشترک تمامی ظروف سرامیکی پوشش سل ژل (یک روغن سیلیکونی است که بر سطح ظروف آغشته شده و در حین استفاده آزاد می‌شود.) است که موقتا سطح پخت نچسبی را در ابتدای عمر این قابلمه‌ها ایجاد کرده و از چسبیدن غذا به ظروف جلوگیری می‌کند. بعد از مدت کوتاهی با تخریب این لایه سیلیکونی، ظروف سرامیکی شما خاصیت نچسب خود را از دست می‌دهند.

برخلاف قابلمه‌های گرانیتی، بیشترین سوالی که در مورد ظروف سرامیکی وجود دارد، این است که آیا استفاده از آنها خطری ندارد؟ همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد، برای نچسب بودن سطح این ظروف از پوشش سل ژل استفاده می‌کنند و هنوز مشخص نیست که مقدار روغن سلیکونی که در هنگام طبخ غذا آزاد می‌شود، برای بدن انسان مضر است یا خیر.

فرق قابلمه سرامیکی و گرانیتی عبارت است از:

  • قابلمه‌های سرامیکی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که از نظر زیبایی واقعا بی نقص هستند و بر گرانیت برتری دارند.

  • از لحاظ هزینه ظروف سرامیکی قیمت بسیار مناسب و پایین تری نسبت به قابلمه‌های گرانیتی دارند.

  • ظروف سرامیکی به علت شکننده بودن به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

  • قابلمه‌های سرامیکی سریع و یکنواخت گرم نمی شوند.

  • این ظروف طول عمر و دوام کمتری در مقایسه با قابلمه‌های گرانیتی دارند.

  • حرارت بالا اصلا برای این ظروف مناسب نیست.

  • گرما را حتی پس از خاموش شدن منبع حرارت، حفظ می‌کنند.

  • سطح ناهموار قابلمه‌های سرامیکی، اصطکاک را افزایش می‌دهد و منجر به سایش سریع تر و آسان تر روکش می‌شود.

 

 

به خاطر داشته باشید همه انواع این قابلمه‌ها تا زمانی‌که آسیب و خراشی به لعاب آنها وارد نشود مضر نیستند، اما اگر دچار آسیب شوند نباید از آنها برای پخت و پز استفاده کرد، زیرا سرطان زا بودن آنها به اثبات رسیده است.

 

سخن پایانی

قبل از تصمیم گیری در مورد خرید وسایل پخت و پز، باید جنبه‌های زیادی را مورد بررسی قرار دهید. همچنین به برند قابلمه‌ها در هنگام خرید دقت کنید و از مارک‌های متفرقه فقط به دلیل پایین بودن قیمت خریداری نکنید. اگر در مورد مزایا و معایب قابلمه های گرانیتی نظری دارید، آن را با ما درمیان بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *