خانه و آشپزخانه

مناسب ترین قابلمه برای سلامتی و پخت و پز چیست ؟

سرویس 14 و 15 پارچه گرانیتی ویور محصول جدید شرکت ماهان

اگر به دنبال خرید بهترین قابلمه هستید باید بدانید که این موضوع از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و نمی توان صرفا یک عامل را به عنوان پارامتر اصلی در انتخاب مدنظر قرار داد. در این مطلب بهترین جنس قابلمه را از نظر متریال و ویژگی ها ارزیابی می کنیم و به شما کمک خواهیم کرد که در خرید قابلمه از جمله قابلمه چدن، استیل، گرانیت و … موفق عمل کنید.

بررسی انواع جنس های قابلمه

از نظر شما بهترین جنس قابلمه کدام است؟ شاید در سال های گذشته قابلمه تفلون جایگاه ویژه ای در آشپزخانه ها داشت. اما امروزه که مضرات قابلمه تفلون به اثبات رسیده اغلب خانم های خانه دار آن را با قابلمه چدن و گرانیت جایگزین کرده اند. چدن و گرانیت جزو بهترین متریال برای ساخت انواع قابلمه، تابه رژیمی، استیک پز و … محسوب می شوند. همچنین برندهای متعددی در این زمینه مشغول به کار هستند که می توان به برند ایرانی ماهان اشاره کرد. قابلمه های ماهان در جنس گرانیت تولید می شود و تاکنون امتحان خود را در بازار پس داده است. در ادامه شما را با انواع جنس های قابلمه آشنا می کنیم و ویژگی های هر کدام را ذکر خواهیم کرد.

قابلمه گرانیتی

بدون شک گرانیت بهترین جنس قابلمه محسوب می شود که از روکش سرامیکی و تفلون برخوردار است. این روکش عاری از مواد مضر و شیمیایی می باشد از نظر مقاومت در برابر خراش و ساییدگی بی نظیر است که افراد را برای خرید قابلمه گرانیتی ترغیب می کند. گرانیت کاملا نچسب است و در هنگام طبخ غذا، نیازی به مصرف روغن زیاد نخواهید داشت

توزیع گرما در گرانیت کاملا یکنواخت و یکسان است و این امر کیفیت آشپزی را بهبود می بخشد. از مزایای قابلمه های گرانیتی می توان به تنوع زیاد در طرح و رنگ، وزن کمتر نسبت به چدن، امکان قرارگیری در فر و …. اشاره کرد. اگر به دنبال راهنمای خرید سرویس قابلمه هستید پیشنهاد می کنیم مطالب قبلی وب سایت ما را مطالعه کنید.

سرویس قابلمه 8 پارچه ماهان مدل دیاکو دسته چوبی

قابلمه چدن

لقب ” بهترین جنس قابلمه ” به قابلمه چدن نیز اختصاص پیدا می کند. این متریال برای آن دسته از افرادی که با فقر آهن روبرو هستند مناسب است. به همین دلیل می توان آن را بهترین نوع قابلمه برای سلامت دانست، زیرا آهن را وارد غذا می کنند. به طور کلی ظروف چدنی برای طبخ غذاهایی از جمله گوشت مناسب هستند و قادرند گرما را در مدت زمانی طولانی در خود نگه دارند. یکی از معایب بزرگ قابلمه های چدنی وزن سنگین است که جابجایی آن را مقداری دشوار می کند. خصوصا آنکه از مواد غذایی پر باشد ! همچنین قابلمه چدن را می توان بهترین نوع قابلمه برای سلامتی دانست.

قابلمه های چدن به دو صورت روکش دار و فاقد روکش تولید می شوند. بهتر است نوع روکش دار آن را انتخاب کنید تا بعد از مدتی زنگ نزند. قیمت این ظروف در مقایسه با سایر متریال گران تر است و می توان آن را کمیاب دانست. زیرا به راحتی در بازار یافت نمی شوند و برای خرید آن باید به سراغ برندهای معتبر و نام آشنا بروید. محبوبیت بالای ظروف چدنی در بازار سبب شده تا برندهای ناشناس با استفاده از آلومینیوم فشرده، ظروفی را تولید کنند و به نام ظروف چدن روانه بازار کنند. در حال حاضر برند اوکامل یکی از بهترین برندهای تولیدکننده ظروف آشپزخانه در ایران در زمینه تولید قابلمه قوری و شیرجوش چدنی فعالیت می کند.

دیزی چدنی اوکامل کد 212

قابلمه سرامیکی

قابلمه های سرامیکی را نمی توان بهترین جنس قابلمه دانست. اما می توان آن را جزوه گزینه ها قرارداد. وجود لایه نچسب در این ظروف سبب می شود که مواد غذایی به آن نچسبد و کیفیت خود را حفظ کند. به همین دلیل میزان مصرف روغن کاهش پیدا می کند و برای افرادی که در رژیم غذایی به سر می برند گزینه مناسبی است. سرامیک هیچ واکنش شیمیایی با مواد غذایی ایجاد نمی کند و می توانید به راحتی غذاهای اسیدی را در آن طبخ کنید. بهتر است این ظروف را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید. یکی از معایب قابلمه های سرامیکی طول عمر کوتای نچسب بودن ظروف می باشد که بعد از مدتی خاصیت نچسب بودن خود را از دست می دهند و یکی از مزایای آن تنوع بسیار بالا در طرح و رنگبندی می باشد.

قابلمه استیل


قابلمه استیل برای طبخ انواع خورشت مناسب می باشد. اما بهتر است از دم کردن برنج و سرخ کردن مواد غذایی در آن بپرهیزید. زیرا توزیع حرارت در آن یکسان نیست و به سرعت دچار سوختگی و ته گرفتگی مواد غذایی خواهد شد. اگر به هر دلیلی تمایل دارید مواد غذایی را در آن سرخ کنید بهتر است آن را مدام هم بزنید تا علاوه بر انتقال بهتر گرما، از ته گرفتگی آن نیز جلوگیری کنیم. توصیه می شود از نگهداری طولانی مدت مواد اسیدی مانند گوجه فرنگی، سس، غذاهای نمکی و … در این ظروف اجتناب کنید. معمولا قابلمه های استیل از نظر شکل ظاهری تنوع زیادی ندارند. اما اگر بخواهیم آن ها را از نظر براقیت و ضد زنگ بودن بررسی کنیم باید بگوییم که حضور آن ها در هر آشپزخانه ای واجب است.

بهترین جنس قابلمه چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *